1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. ، m.shakoorghahari@yahoo.com 2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (10027 مشاهده)
دولت مدرن پهلوی اول، سعی در اجرای تغییرات بنیادین در ایدهی ایرانیت قدیم یا ایرانیبودن در افق تاریخی این سرزمین و ایجاد ایدهی ایرانیت جدید بر طبقِ الگویِ ایرانی تجدد داشت. در این مسیر، دستگاههای ایدئولوژیک نظیر نهاد تعلیم و تربیت و ابزارهای آموزشی همچون کتابهای درسی مورد استفادهی این دولت قرار گرفت.
مقالهی حاضر برآن است تا با استفاده از روشِ کمی تحلیل محتوا که مبتنی بر آمار و ارقام میباشد، به بررسی وجوه کانونیِ ایرانیت جدید در سه محور اساسی دولت، کشور و ملت بپردازد. به همین منظور، 37 کتاب درسی تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی عصر پهلوی اول مورد بررسی کمّی قرار گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که سیاستگذاران آموزشی و مؤلفان کتابهای درسی در انعکاس مفاهیم و مصادیق کانونی ایرانیت جدید بیشترین تأکیدشان معطوف بر وجه دولت بوده و از میان مفاهیم مرتبط با دولت، مفهوم «شاه» با 2353 بار تکرار، بیشترین میزان فراوانی وجه سیاسی ایرانیت جدید را به خود اختصاص داده است.
Shakur ghahari M, Akbari M A. Focal Aspects of Iranism in the Textbooks of the First Pahlavid Era (History, Geography and Persian Literature Textbooks). CHS 2014; 5 (19) :69-92 URL: http://chistorys.ir/article-1-192-fa.html
شکورقهاری معصومه، اکبری محمد علی. وجوه کانونی ایرانیّت در متون درسی عصر پهلوی اول (کتب تاریخ، جغرافیا و ادبیات فارسی). فصلنامه مطالعات تاریخ فرهنگی. 1393; 5 (19) :69-92
تکمیل فرم تعهدنامه و امضای همه نویسندگان برای ارسال مقاله به داوری الزامی است. پس از تکمیل فرم می بایست در بخش ارسال فایل مقاله بارگذاری شود. جهت دریافت فرم این بخش را کلیک فرمایید.